mitski

mitski

mitski
don’t we just love an icon?

sigh. what is it with me & constantly wanting to write about artists the day they’re performing in my area but i can’t go???? it’s TRAGIC because every concert is such a fucking amazing experience & they’re my happy place, ESPECIALLY if i LOVE the artist & their music & i have a special connection. last month i went to an arcade fire concert knowing zero (0) of their songs and still had a fucking amazing time @ the greek theater in berkeley! (side note: my parents have wanted me to go to UC Berkeley since forever, i’ve never wanted to go bc i know i won’t get in, but now i want to apply because it’s so BEAUTIFUL!) so basically i’m missing out on so many concerts from artists that literally hold such special places in my heart. the subject of this post, mitski, is no different!

ok so there’s lots of mitski fans out there who can probably psychoanalyze every one of her songs & their lyrics (her lyrics are so brilliant/clever/complex), but sadly i’m probably not one of them. basically, if you don’t know her, she’s notorious among those that know her (it’s a very certain type of people…. awk but ok lmao) as basically depression music but also I AM MY OWN WOMAN music but also OH GOD I’M SO FUCKING ALONE PLS CRY W ME music….

mitski tweet

if you follow her twitter, you’ll probably notice how expressive and need i say it, “quirky.” just comes with the indie artist vibe, yo. ok ignore this cringe but basically she encapsulates the wisdom but also relatability that comes with the emotions that she’s pouring out into her music! mitski is such a precious soul & i love her to death we must protect her FOREVER. i could literally just have a blog dedicated to her tweets / lyrics / life decisions. (she liked one of my tweets on twitter once…. the prerogative to make a mitski blog is ALREADY THERE my friends)

anyway, i occasionally fall down a whole of reading articles and interviews and as much insight into someone’s life as possible and that just happened for me about mitski. i find artists, especially musicians, so fascinating and honestly they’re really what inspires me that there’s more to life than the monotony of my current one as a high schooler. not to go off onto a tangent here, but i’m glad i’m at the intersection of the internet/venting my ideas/my interests!

ANYWAY. her music is fucking amazing and i could go on forever about my own interpretations of her lyrics (actual poetry), but i’ll just point out one song of hers that means so much to me: “last words of a shooting star.” sure, there are more lyrically resonant or sonically brave songs, but this one has such nostalgic value for me because it got me through a really weird time in my life?? it really just calmed me down when i had really bad anxiety, and mitski’s eternally reassuring voice, even when singing about morbid thoughts like “I always wanted to die clean and pretty / But I’d be too busy on working days,” really did me wonders. also, hope! she sings about her reality, and the way love ties into it. many of her songs are love songs, but in the weirdest, unpredictable ways.

and while my dreams

made music in the night

carefully,

i was going to live

kinda like that vibe of “life is so bad i wanna die rn but i mean….. slight possibility of it getting better maybe? but more likely not but we’re out here doing our best anyway”. also add in a dash of impressively sardonically clever wit & amazing expressions of really big themes in life? bam! you’ve got the deep thoughts & existential crises that are about to go with the icon that is mitski. oh, you can’t forget the rock & roll + indie folk too. my favorite genres ngl!

ALSO: a lowkey mindblowing realization that i had just now after reading a couple more reviews of mitski: “be the cowboy” parallels the ethos of my other favorite band “boygenius” that i’m about to talk about later! great minds think alike, and badass women are always gonna mindfucking be on top of it. recognizing the oppressive white male patriarchy & wrly poking fun at it but also pissed as fuck & using the enemy’s tactics for own advantages??? CHECK! ugh. i stan queens.

Advertisements
“bloom” by troye sivan: a review

“bloom” by troye sivan: a review

71wsn2buagel-_sy355_
“bloom” by troye sivan. out 8.31.2018.

guys guys GUYS i’m so excited!!!!!! the album “bloom” by troye sivan came out aug. 31 and we all KNEW it was gonna be fucking amazing!!!!!! i’m finally reviewing it & adding in my lil article here:

In an unabashed display of self love and queer identity, Troye Sivan is a marvel to behold as he truly “blooms” on his sophomore album. A fan favorite ever since his first album “Blue Neighborhood,” his new collection of pop perfection reminds us all why he is such a standout star. As he navigates first times in young love, his easy, lilting voice passionately expresses his feelings with every catchy beat and tune. My personal favorite track, “Animal,” is a sonically stunning ode to his love (“Boy, I’ll die to care for you / You’re mine, mine, mine, tell me who do I owe that to?”), filled with Frank Ocean-esque influences and a thoughtful 18 seconds of silence to start off. Whether it be achingly lovely ballads or dance pop anthems with Ariana Grande, Sivan displays his wide array of songwriting and production talents. He deftly maneuvers through upbeat, catchy love songs such as “Lucky Strike” and also manages to heart-wrenchingly croon out piano ballads like “Postcard”. On top of Sivan’s heartfelt reflections on themes of love and loss, he is at the forefront of mainstream artists representing the LGBTQ+ and is aware of how lucky he is to have the ability to share “he” gendered songs while others are still striving to come out. Troye Sivan’s “Bloom” is a deeply personal album of self growth amidst heartbreak and experiences fueled by passion and curiosity, evoking a clear image of blooming in love and springtime. Don’t disregard him as just another Tumblr icon — with his massive talent and incredibly magnetic stardom, Troye Sivan is so worth listening to.

so i wrote that for my school newspaper (excuse my unedited, amateur writing lol), and ended up switching to the topic of boygenius (because they’re fucking cool as fuck and the issue was published october so troye would be a lil dated), but nevertheless, it’s here now!!!!! honestly we LOVE a woke king! also the pop perfection + super danceable vibes don’t hurt 😉 i know my article sounds a bit formal, so here are my less scholarly (yeah i hate being reminded of school just as much as you), more down-to-earth track-by-track thoughts.

1. seventeen

  • first of all, what an incredible opening track ugh i stan a legend
  • the PRODUCTION on this. lowkey super into the idea of music editing shit but also i’m very NOT tech-savvy??? but u can so tell the quality & detail that went into this entire album
  • also kinda iffy about troye’s 17 y/o sexual exploits with an older “man” (as opposed to him still being a boy)…. guess he’s okay with it tho???
  • this song is overall very chill / positive cause this boy is OWNING his sexuality and coming-of-age (altho he’s also like 22 so that’s been going on for years)

2. my my my!

  • honestly one of the biggest bops on this album! hated it at first but i kept listening and it’s so fucking good! i attribute the initial hesitation to my reluctance to like most pop music (esp since i didn’t love blue neighborhood) & i have ascended past this judgment! i am a fairy butterfly swathed in rainbows #sorrynotsorry
  • again so fucking catchy i will never stop hating the fact that i missed the concert for this because i literally danced in my room for months to this song and memorized all the lyrics & didn’t see him do this live UGH

3. the good side

  • this song was written for the indie-folk fans out there (ME!) & it’s so sad which i’m so here for (my music taste has been reviewed as “gives me depression” but i’m really about embracing those inner emotions yaknow)
  • the little instrument riff in the refrain/chorus whatever is so kooky & all the background stuff is so hauntingly lovely… acoustic guitar is the loml
  • troye’s voice in this is ANGELIC & really adds to the sadness
  • sidenote: what kinda ruined my initial love of this song is when my friend told me that apparently it’s super condescending to connor franta in some youtuber drama? if you ignore that we’re good

4. bloom

  • this one’s the most overtly sexual song i’ve heard in a while….
  • “progressing to the motor, & boy i’ll meet u right there, we’ll ride the rollercoast, i’ve been saving this for you”
    • ok tbh all the lyrics are super sexual & that’s just so weird because i really associate troye with my 7th grade tumblr phase???
  • but also worth it because it’s such a bop!

5. postcard (ft. gordi)

  • soooo this one is gonna cause some tears whether you like it or not (trust me we love it haha if you’re not for a good cry-sesh, why are u even here? lol)
  • the PIANO BALLAD ugh it tugs at my heartstrings every time and honestly the lyrics are so raw & emotional! u can tell it’s super personal to troye and i just LOVE the melody and the harmonies that gordi adds

6. dance to this (ft. ariana grande)

  • ARIANA MY QUEEN
  • this single came out over the summer & tbh i’m so fucking disappointed i didn’t find it till the album i could’ve been jamming for MONTHS more
  • king & queen of pop ugh it’s so fuckin catchy & GROOVY
  • also see: me dancing around my room all the time
  • the little shimmy beat & drums on this track are so iconic

7. plum

  • this album is full of bangers & plum does NOT disappoint
  • “coming over me, like bitter tangerine, like sirens in the street” damn this wording?? not completely sure what’s going on in this song but so many of the lyrics are REALLY GOOD
  • “even the sweetest plum has only got so long” wise words & a catchy hook!
  • the little riffs in the chorus have been stuck in my head for too long but it’s ok bc it’s troye!
  • also i love the bridge a LOT

8. what a heavenly way to die

  • another SLOW one & the opening warbly piano tones are to die for…. nostalgia, anyone?
  • another very personal song of troye’s heartbreakingly expressed by his magical voice it’s so crackly but SMOOTH at the same time?? no words to describe except LISTEN TO IT
  • “forever is in your eyes, but forever ain’t half the time i wanna spend with you” what a poetic god

9. lucky strike

  • “MY BOY LIKE A QUEEN” is another line i thought i’d be shouting out at his concert tbh
  • and then it leads to a satisfying as fuck beat drop and SUCH a danceable, extremely catchy chorus
    • i’m listening to the chorus right now and my shoulders are involuntarily grooving oops i gtg go take a dance break
  • “i wanna tiptoe thru your bliss boy” if the gay legend hasn’t been present before, he sure is now!!!!!!

10. animal

  • the “thoughtful 18 secs of silence” has fucked me over a couple times but the wait is SO WORTH IT
  • such a beautiful song to end the album with…. :”) sonically stunning AND lyrically amazing i feel all the emotions and all the tears well up wow this hits me
  • besides the sparse instrumentation (ok fine the choruses are pretty full but the verses aren’t), the last third of the song has fucking cool beats & such crazy production???
    • @ 2:39 there’s a beat drop and then the outro of the song has some WILD sounds involved… 4:06 is the one i literally wait for the whole song to build up to!
    • thanks to the fader for notifying me bc that was cool as fuck (also whoever writes the newsletter there is my fav person & is definitely some level of who i aspire to be one day lmao)

soooo all in all i love this album a lot & i have massive amounts of respect for troye sivan as an artist, performer, AND person. i’ve definitely too enthusiastically over-listened to the album now (thanks to the lack of actually good pop albums out there but on that note i am def reviewing all my faves & there are more than 3!). i hope u don’t hate me for reviewing a ton of masterpiece albums from like years ago bc that shit is so good! i could literally go on about all my music feelings/opinions FOREVER. it’s ok i’m on the blogging grind NOW & better late than never!

i will prob only be “reviewing” or writing about a) artists/films/songs/books/media that i REALLY LOVE & want to share over-enthusiastically about, b) stuff i looked forward with the highest expectations but didn’t end up expecting the outcome, or c) stuff going on i really want to TALK about & discuss. i really want people to be reading this (maybe not irl people tho), and spreading awareness is so important.

(if anyone actually reads this) what are your feelings on troye?

introduction to me!

introduction to me!

hey guys i’m helen! i’ve got a lot to say & i love rambling on about it. i’m a sophomore in high school and honestly my classes are killing me but today i happened to finish homework at 8:45 (shocking) and decided to play around with this. soooo here goes!

93C9E097-AAD7-44EC-BBE3-334ADD1EE6E3.JPG
me in france!

before i get started, let me tell you: i had an extreme tumblr phase in 7th grade in which i was super into book blogs & the blogosphere (i feel like we all collectively died off). fast-forwarding through a lot of painfully cringey blog posts (“book reviews”), here i am! i never thought i’d return, but i’m glad i did. i hope i can vent here occasionally and that it doesn’t take too much time from my real life. it’s gonna be hard figuring out what parts of my life to leave out because privacy issues lol (even though i wanna share it alllllll).

some things i love:

  • brooklyn 99 (jake peralta: loml)
    • literally hands down the BEST show. i can’t rave about it enough. i’m gonna have to make a post about it and i’m gonna do research to properly educate y’all and spread the word
  • traveling (my dream is to backpack for weeks with friends)
    • europe, costa rica, really anywhere far & beautiful & rich with culture!
  • photography (iphone or canon rebel t6)
    • not to be cliche but i honestly love taking pictures & documenting my experiences… i’m not sure how people do this for a living but who am i to judge i only WISH
  • music (literally if i lost my spotify & my playlists i would die)
  • concerts (usually indie – they’re literally my happy place but my parents barely let me bc they’re strict)
    • fun fact! i’m supposed to be at the nov. 1st troye sivan bloom tour (honestly such an amazing album i’m writing a review) concert right now but i’m NOT because my mom found out it was a school night…. love that for me
  • writing (soooo it def depends on the mood)
    • school essays make me want cry/vomit/cry
    • but all in all i love writing & READING & words are just so fucking powerful/amazing/world-changing
    • fell in love with cringey fangirling book blogs in 2015-16, but still in love with reading articles! i stalk through NYT & the guardian & pitchfork etc. etc. ALL THE TIME bc i’m in love with the writing & the descriptions of whatever they’re writing about… i want to be like that someday but journalism is dying
    • i promise you i only sound this childish because i’m not tryna make it all sophisticated because that’s so much WORK and i’m just chillin…. it’s my free time & i’ll do what i want!
    • also i wrote some articles for my school newspaper that didn’t make the cut sooooo kinda inspired me to make this blog so i can put them here??
      • also. podcasts. but in blog form. get it.
  • films (at least i’m a wannabe i’m a kid of the 2000s don’t expect me to be cultured)
    • also depends on the mood bc my attention span is so tiny (i still haven’t watched stranger things bc i keep getting bored by the first 2 minutes)
    • letterboxd reviews (esp the joke ones) are hilarious
    • my biggest reach job is movie director/screenwriter/cinematographer! considering i barely know how photography is a real job, i’m REALLY reaching but i feel like i could contribute a lot to the movie industry with my creations & ideas?? i’m so unsure and it’s not because im afraid to be confident but mostly because i am so miserable at everything hahahahhaha

anyway, thanks for hearing me out & i’ll update more later! xox luvers